oltimer

Babyboomers en hun Oldtimers

Hoe zij de markt voor klassiekers maakten en…

Bijna was dit een stukje geworden over een Belangrijk Onderwerp (een HAARstukje). Maar voor babyboommannen zijn heel andere onderwerpen van belang. Laatst zag ik er nog een, zo’n grote zuurstokroze stretchlimousine die drie kostbare Amsterdamse parkeerplaatsen innam. Vier, misschien wel. Hij was leeg, maar ik zág gewoon hoe er een babyboomer uit zou stappen, precies even oud als zijn oldtimer en misschien met een vrouw van een paar decennia jonger.

Duurste auto’s in de VS

Marketeers hebben zich niet voor niets op de babyboomers gestort: babyboomers hebben in hun eentje de klassieke auto-markt gemaakt. Zij kochten de auto’s die ze als klein jongetje bewonderden en restaureerden ze liefderijk, authentiek tot aan de deurknoppen. De prijzen in de VS piekten. Halverwege 2013 bracht een Mercedes W196 racer uit 1954 29.6 miljoen dollar op, 13 miljoen meer dan het vorige record. Een maand later ging er een Ferrari 275 GTB/4-S NART Spyder uit 1967 weg voor 27.5 miljoen dollar, de hoogste prijs die er ooit is betaald voor een auto.

Maar de babyboomers kunnen die markt weer breken ook: 58% van de ruwweg 5 miljoen verzamelaars van oldtimers in de VS zijn babyboomers. Nu zij ouder worden gooien zij hun verzameling op de markt, want hun kinderen zijn er vaak niet in geïnteresseerd, schreef een autoblad bezorgd. Die hebben die leeftijd nog niet, en als ze die krijgen willen zij misschien ook een auto van hun eigen leeftijd. Het grootste deel van die superdure auto’s staat nu in de garage van een ouder wordende boomer.

Belasting!

Ook in Nederland was er een levendige handel in oldtimers. De lijst van oldtimerclubs is zo lang als je arm, met minstens een club voor elk merk en soms clubs per model. Maar hier gebeurt er nog iets veel ergers dan in de VS: de Belastingdienst heeft in 2014 de vrijstelling van de wegenbelasting voor oldtimers aangescherpt. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) geldt nog maar voor auto’s van 40 jaar en ouder.
Dit jaar betaal je dus nog steeds geen wegenbelasting voor een oldtimer uit 1975 of eerder, maar alles wat jonger is wordt belast. Daar hangt een ingewikkelde leeftijdsschaal aan waar ik niemand mee zal vermoeien: de verzamelaars weten het heel best. (Gemist? Hij staat hier.) De maatregel zou zo’n 180.000 van de dik 8 miljoen klassiekers treffen, heette het in 2013. “Een zwarte dag voor mijn oldtimerliefde”, verzuchtte een hobbyist.

Dat is nog een verbetering: in 2012 was aangekondigd dat de vrijstelling helemaal zou vervallen. De oldtimer scene schudde op zijn grondvesten bij die mededeling en de Stichting Autobelangen spande een zaak aan tegen de staat. Ook nadat een deel van de oldtimers was gered bleef de woede, maar ook het leedvermaak, groot. GeenStijl voorspelde dat de maatregel de staat geen voordeel zou opleveren ook, want “CDA’er Omtzigt denkt tenminste dat het bejaarde wagenpark zal worden geëxporteerd, geschorst en verkocht, maar in ieder geval niet de beoogde belasting op zal brengen.”
Het hielp niet. Het leverde alleen vals gniffelende reacties op als: “Maar wat vervelend nou dat die dikke babyboomers vaker de fiets moeten pakken.”

 

2 gedachten over “Babyboomers en hun Oldtimers

  1. Slechter stukje dan normaal. Gaat niet in op de emotie, maar slechts op babyboomerige, veronderstelde belastingvoordelen. Ik heb zes jaar met exact dit ding 90 km/dag afgelegd! Reed haast net zo goed als de Jaguar die ik daarna had.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.