Trix

Modeltreintjes: Fleischmann in de problemen

Een beetje babyboomer doet niet eens alsof het voor de kinderen is

Natuurlijk speelde ik vroeger niet met treintjes – dat deden meisjes niet. Maar zelfs ik schrok op bij het bericht dat modeltreinbouwer Fleischmann zijn faillissement heeft aangevraagd. Zijn modeltreintjes straks alleen nog maar nostalgie?

Marklin

Märklin “DRG Baureihe 80” HO. Foto Wuzur – CC Wikimedia Commons

De meeste babyboomerjongens kregen ooit een modeltrein voor hun verjaardag. Zo’n grote van Märklin op breed spoor, of die kleine van Fleischmann op schaal H0 (half nul). Er zaten dan maar een paar stukken rails bij, maar iedereen wilde meer. Een spoorbaan, hoe groter hoe liever en met van die Duitse huisjes erbij, ook op schaal, die in niets leken op de huizen die je om je heen zag. Er moesten tunnels komen en wissels en spoorwegovergangen, en voor de kinderen kwamen er van die piepkleine mensjes.

Als ze geluk hadden, mochten die jongens er ook nog mee spelen, maar zeker is dat niet. Mijn broers mochten hoogstens eens een huisje in elkaar knutselen uit zo’n modelbouwdoos terwijl pa met centimeters, stanleymessen en van dat hele dunne (balsa?)hout in de weer was. Zij mochten dan niet teveel knoeien met de lijm, want het moest wel een beetje knap staan op de baan. Alles werd zo realistisch mogelijk beschilderd en er werden boompjes geknutseld van echte twijgjes en geverfd mos.

Met de trein spelen gebeurde alleen onder toeziend oog van pa, die een groot opklapbaar bord had gefabriceerd dat nooit mocht worden opgeklapt en waarop de modelwereld werd opgebouwd. Ik herinner mij nog levendig de lucht van doorgebrande transformators, maar daar lag het niet aan dat de jongens er nauwelijks aan mochten komen. Al snel hadden we door dat het eigenlijk zijn hobby was, met de kinderen als excuus.
Toch hadden de meeste jongens toen wel een trein.

Fleischmann

Fleichschmann H0 model BR 24. Foto Christian Eckhardt – wikicommons

Ook volwassen mannen van nu houden van modelbanen. Toch heeft de 128-jarige modeltreinbouwer Fleischmann nu zijn faillissement aangevraagd, en Märklin deed dat al in 2009. Wie zich herinnert dat haast elk huis waar jongens woonden een spoorbaan had, houdt het niet voor mogelijk.

Misschien komt het toch nog goed. Märklin, dat 150 jaar oud was toen het failliet ging, heeft sindsdien een doorstart gemaakt. Dat is ook Fleischmann, dat in 2008 al door een overname van de ondergang is gered, van plan. Fleischmann wil vooral af van zijn pensioenverplichtingen: er werken nog maar 33 mensen en het bedrijf betaalt de pensioenen van 600 oud-werknemers. Maar als die doorstart eenmaal is gemaakt, zal het bedrijf moeten kiezen: goedkope treintjes maken voor de kinderen van nu, of mooie modellen voor de ‘kinderen’ van toen.

Want de markt is wel veranderd. Het zijn nog steeds babyboomers die met hun treintjes spelen, zoals hun vaders vroeger. Pardon: dit mogen we geen spelen meer noemen. Het is een serieuze modelbouwhobby geworden. Zo houdt modelbouwvereniging Purmerend elke maand open rijdag voor treinenliefhebbers, en dat zijn geen kinderen. Dan wordt de 25 meter lange HO-baan van de vereniging geopend. Voor de kenners: die heeft een Nederlands deel in gelijkstroom en een Duits deel in wisselstroom, en daar rijden ongetwijfeld Fleischmanntreintjes op.

De besturing en de aandrijving van de treintjes is nu heel wat geavanceerder dan vroeger. Geen transformator meer die alle treintjes tegelijk liet rijden, maar ingewikkelde bedieningsstations die veel meer mogelijkheden hebben en waar vast en zeker geen echt kind aan mag komen. Voor de kinderen zijn er onverwoestbare Thomas the Tankengine-treinen; het serieuze werk is voor vaders en opa’s.

Wie geen baan meer heeft maar het nog eens wil zien, kan in september zijn schade inhalen. Het nieuwe Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek wordt in het weekend van 26 en 27 september helemaal omgebouwd tot modelspoorstation. In de grote expositiezalen komen spoorbanen, gedetailleerde modellen, computergestuurde emplacementen en modules in verschillende schalen. Er wordt ook een gedetailleerd schaalmodel van het station Zuidbroek in 1:87 (H0) gepresenteerd.
Meer weten? Klik hier voor informatie.

 

Grorte foto: HO Trix BR 10 002 Bastiaan Blinksma – CC via Flickr

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.